ماسوله‌ای در اردبیل


روستای کزج

بهره مندی از طبیعت بکر و جاری شدن رودخانه قزل اون از بین باغات روستا هم این منطقه را رونق بخشیده است. در سفر به روستای کزج، آن چه بیش از هر چیز چشم تان را خیره می کند، باغ های انگور، گردو، سیب و گلابی، گیلاس، آلبالو و توت است.

روستای کزج

درختانی که منبع درآمد باغداران این روستا هستند و در کنار جاجیم بافی، پلاس بافی، جوراب، کلاه و دستکش، طناب و سبدبافی زنان این روستا، زندگی اهالی را تأمین می کنند.

سبک معماری کزج، شما را به یاد روستای تاریخی ماسوله در گیلان می اندازد. خانه هایی کوهپایه ای با ایوان های رنگی، در های چوبی و در و پنجره های قدیمی. پشت بام اکثر خانه‌های این روستا کاهگلی است و به دلیل قرارگیری در دامنه کوه، مثل ماسوله پشت بام هر خانه حیاط خانه ای دیگر است

 

کزج که از توابع خلخال است، در دامنه تند کوهی به نام "بلدداشی" و در ساحل شرقی رودخانه قزل اوزن قرار دارد. رودخانه قزل اوزن از یک کیلومتری غربی این روستا می‌گذرد و ارتفاعات عرب بیله دشت، ورگان چوله و داغ یولی در سمت شرق روستا واقع شده و آن را احاطه کرده و بافتی شبیه روستای گردشگری ماسوله را در این روستا پدید آورده‌است.

روستای کزج

نام این روستا برگرفته از کلمه "کزه" به معنی چوبدستی (دگنگ یا ال‌آغاجی) است.

روستای کزج

سبک معماری کزج، شما را به یاد روستای تاریخی ماسوله در گیلان می اندازد. خانه هایی کوهپایه ای با ایوان های رنگی، در های چوبی و در و پنجره های قدیمی.

روستای کزج

 پشت بام اکثر خانه‌های این روستا کاهگلی است و به دلیل قرارگیری در دامنه کوه، مثل ماسوله پشت بام هر خانه حیاط خانه ای دیگر است. مردم کزج سقف و پشت بام خانه‌هایشان را معمولا با لایه‌های كاهگلی متعددی که حدود نیم سانتی متر هستند می پوشانند و هر سال ماله کشی می کنند.

روستای کزج

 به این ترتیب، سقف های خانه های کزج آن قدر ضخیم است که بارش های باران و برف موجب چكه كردن سقف ها نمی‌شود.

روستای کزج

این لایه‌های كاهگلی از تركیب گل خاك رس منطقه و كاه گندم تهیه می‌شود و نمك هم برای جلوگیری از نفوذ آب به لایه‌های زیرین به آن اضافه می شود.

روستای کزج

با وجودی که این روزها شیوه های جدید معماری مثل قیر، ایزوگام، ایرانیت و سیمان و... باب شده اما هنوز هم اهالی كزج با همین شیوه های قدیمی خانه هایشان را ایمن می کنند.

 

 


آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: